□ 호주 통계청에 따르면 지난해 순 이민자 수는 약 40만명에 달했고, 올해는 50만명에 이를 전망임. 이민자 중에서는 학생 비자로 들어오는 유학생의 비율이 가장 높게 나타났고, 유학생 급증으로 인해 주택이 부족하고 임대료가 치솟는 부작용이 생기고 있음
□ 호주 정부는 코로나19 팬데믹(대유행)으로 인해 엄격한 국경 통제 정책을 약 2년 동안 실시했고, 기업들이 인력 부족 현상을 호소하면서 지난해 연간 이민자 수를 늘렸음. 그러나 외국인 노동자와 유학생의 급증으로 주택 임대료가 급등하고 노숙자가 증가하는 등 사회문제가 발생하고 있으며, 호주 유권자의 62%는 현재 호주에 이민자 유입이 너무 많다고 답한 것으로 나타남
□ 호주 정부는 유학생과 저숙련 노동자 유입을 줄이기 위해 국제 유학생의 영어 구사력 최소 기준을 높이고, 세컨드 비자 신청 때에는 연구와 학문 목적 또는 경력을 높이기 위한 지원인지 증명하도록 할 방침임. 한편 고도로 숙련된 기술 인력이나 간병인 등 '전문' 또는 '필수' 기술을 보유한 이민자의 비자 경로는 개선되어 영주권 취득 가능성이 더욱 높아짐
[출처]
호주, 이민자 폭증에 새정책 예고…'학생 비자' 노동자 단속할듯 (2023.12.10.) / 연합뉴스
'너무 많다' 2년 안에 이민자 절반 줄이겠다는 '이 나라' (2023.12.11.) / 헤럴드경제
목차
Title page
Contents
MINISTERS' FOREWORD 5
EXECUTIVE SUMMARY 7
VISION FOR THE MIGRATION SYSTEM 17
Building the Australian nation 18
Challenges and opportunities ahead 21
Why we need reform 30
Objectives to guide the migration system 37
REALISING OUR VISION 39
Policy Roadmap and the Path Forward 40
1. Targeting temporary skilled migration to address skills needs and promote worker mobility 41
2. Reshaping permanent skilled migration to drive long-term prosperity 53
3. Strengthening the integrity and quality of international education 59
4. Tackling worker exploitation and the misuse of the visa system 71
5. Planning migration to get the right skills in the right places 77
6. Tailoring regional visas and the Working Holiday Maker program to support regional Australia and its workers 83
7. Deepening our people-to-people ties in the Indo-Pacific 89
8. Simplifying the migration system to improve the experience for migrants and employers 93
Table 1. A new approach to worker mobility 47
Table 2. Key changes to graduate visas 67
Table 3. How we will tackle complexity to build a simpler migration system 96
Figure 1. Temporary migration purposes: a breakdown of the total number of temporary migrants in Australia 42
Figure 2. Value of the TSMIT today if it had been indexed since 2013 45
Figure 3. 2023-24 planned permanent program allocations 54
Figure 4/Figure 5. Occupational skill level of primary temporary graduate visa holders with at least a bachelor's degree 62
Figure 5. Location of general population vs. migrant population (2016) 85
Figure 6. More migrants addressing regional skills shortages 88
